Leczenie / wspomaganie
grzybicy paznokci

Leczenie grzybicy paznokcia

Grzybica paznokci to schorzenie, które dotyka wielu osób. Zmiany wywołane przez drożdże, dermatofity oraz pleśnie.

W początkowym stadium rozwoju choroby paznokcie zmieniają kolor z różowego na zółtawo-szare. Ich struktura ulega zmianie- pojawiają się bruzdy i staja się kruche. Można także zaobserwować nadmierne rogowacenie naskórka. Nie należy bagatelizować pierwszych objawów choroby, ponieważ w szybkim czasie może dojść do zainfekowania kolejnych paznokci.

Zadaniem podologa jest regularne oczyszczanie fragmentów paznokci zmienionych chorobowo oraz dobranie odpowiednich preparatów. Dzięki temu grzybica nie powinna postępować.

Leczenie grzybicy wiąże się z długotrwałą kuracją i często wymaga współpracy z lekarzem dermatologiem. Efekty terapii w dużej mierze zależą od dyscypliny i wytrwałości.

Przyczyny grzybicy paznokci

Przyczyną choroby jaką jest grzybica paznokci może być niewyleczona grzybica stóp, infekcja po uszkodzeniach, rozmiękczenie na skutek nadpotliwości, ale także przesuszenia skóry na stopach.

Chore paznokcie zmieniają swoje zabarwienie na żółto-szare, a czasem nawet zielonkawe, ulegają bruzdowaniu i łatwo się kruszą

Do przyczyn choroby należą :

• nie wyleczona grzybica stóp,
  • infekcja po uszkodzeniach,
  • rozmiękczenie na skutek nadpotliwości,
  • przesuszenia skóry na stopach,
  • niewłaściwe obcinanie paznokci,
  • zaburzenia hormonalne (np. niedoczynność tarczycy).
  • nieprawidłowa higiena stóp,
  • nieodpowiednie obuwie,
  • chodzenie boso w miejscach publicznych.

Grzybica paznokci – w początkowym stadium rozwija się na jednym paznokciu, jednak stopniowo może zakazić pozostałe płytki paznokci. Zarazić można się bardzo łatwo i w każdym wieku.

Leczenie grzybicy paznokci

Jak leczyć grzybicę paznokci? Przede wszystkim z pomocą specjalisty. Bardzo ważne jest, aby nie podejmować żadnych działań na własną rękę, bez jakiejkolwiek konsultacji z dermatologiem oraz podologiem. Niewłaściwe czynności mogą bowiem nie tylko nie przynieść pożądanego efektu, ale także znacznie pogorszyć stan paznokcia. Leczenie grzybicy może odbywać się na kilka sposobów: dermatolog może zalecić wyłącznie przyjmowanie środków doustnych bądź wesprzeć terapię farmakologiczną dodatkowymi, natomiast podolog terapię może wesprzeć specjalistycznymi zabiegami lub specyfikami. Może to być stosowanie odpowiednio dopasowanych środków miejscowych, jak również specjalistyczna terapia laserowa. Po zakończeniu leczenia, lub jeszcze w jego trakcie, podolog może zalecić także różnego rodzaju działania wspierające leczenie, bądź profilaktyczne, dzięki którym możliwe jest zminimalizowanie ryzyka ponownego wystąpienia choroby.

Grzybica paznokci – profilaktyka

W leczeniu grzybicy, jak i po zakończonej terapii dużą rolę odgrywa właściwa dieta. Istotna jest w niej regularna suplementacja witamin z grupy B oraz znaczne ograniczenie lub całkowite wyeliminowanie cukru. Ponadto, warto przyjmować również duże ilości płynów – od 2 do 3 litrów wody na dzień, a także pilnować, aby przygotowywane posiłki były lekkostrawne.

Podolog zaleca także zmianę codziennych butów na wygodne, odpowiednio dopasowane i przewiewne. Ważna jest tu także odpowiednia higiena, nie tylko samych stóp, ale też używanego obuwia.

W miejscach publicznych, gdzie stopy mogą być narażone na kontakt z grzybem – na basenie, siłowni, czy kręgielni – należy zachować szczególną ostrożność i zawsze mieć ze sobą ochronne obuwie oraz środki do dezynfekcji.

Stosowanie się do powyższych zaleceń podologa pozwoli zminimalizować ryzyko ponownego wystąpienia grzybicy. Jeśli jednak to się nie uda, należy ponownie udać się po pomoc do specjalisty.

Rezerwuj wizytę