pękających pięt

Pękające pięty

Keratynizacja to proces w którym dochodzi do tworzenia się białka (keratyna), z równoczesnym obumieraniem komórek naskórka, który w odpowiednich warunkach przyczynia się do powstania powłoki ochronnej skóry.

Nadmierne rogowacenia pięt lub zespół pękających pięt jest przyczyną, która wiąże się z nadmierną suchością skóry podeszwy stóp. Nadmierna suchość skóry może występować w obrębie całej stopy lub tylko jej części. Najczęściej można to zaobserwować w obrębie pięt ale także w bocznych sektorach stóp. Hiperkeratoza jest przerośnięta, sucha, żółtawo- szara, na piętach występują pęknięcia w których można zaobserwować krwawe wysięki. Często tej dolegliwości towarzyszy ból, zwłaszcza w trakcie chodzenia. W zespole pękających pięt można wyróżnić pęknięcia suche i wilgotne. Rozróżnienie rodzaju pęknięć jest w dużej mierze zależne od stanu stóp chorego.

Pęknięcia wilgotne są u osób, które borykają się z nadpotliwością stóp, można zaobserwować zmacerowaną skórę. Współistniejące z pęknięciami skóry zakażenia bakteryjne mogą być zarówno skutkiem jak i przyczyną ran z wysiękami.

Pęknięcia suche wynikają z zaburzenia wydzielania łoju w obrębie stóp. Początkowo zaczynają się tworzyć niewielkie hiperkeratozy, które z czasem stają się większe i grubsze, Skóra nie mając możliwości się rozciągać podczas chodzenia zaczyna pękać, tworząc szczeliny.

Czynniki predysponujące pękanie piet:

* Cukrzyca
* Reumatoidalne zapalenie stawów
* Zaburzenia w wydolności nerek oraz wątroby
* Zaburzenia hormonalne
* Nadwaga oraz otyłość
* Zakażenia grzybicze w obrębi skóry pięt
* Niewystarczalna podaż witamin z grupy A
* Predyspozycje genetyczne
* Nieodpowiednio dobrane obuwie
Nieleczone pęknięcia mogą się pogłębiać i stwarzać coraz mocniejszy ból. Terapia pękających pięt powinna rozpocząć się od wizyty w gabinecie podologicznym. Początkowym etapem jest oczyszczenie stóp z nadmiernej ilości naskórka rogowego za pomocą skalpela, dłuta podologicznego oraz odpowiednio dobranych frezów.

Jeżeli występują pęknięcia i rany zaleca się zastosowanie specjalistycznych opatrunków, które ułatwią gojenie. Podolog dobierze odpowiedni preparat do pielęgnacji domowej.